Page 3 - Ο Διευθυντής σχολικής μονάδας στο ρόλο του μέντορα
P. 3
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ...................................................................................................... 5
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1. H ΜΕΝΤΟΡΙΚΗ ΣΧΕΣΗ 7
1.1 Εννοιολογική αποσαφήνιση του ρόλου του μέντορα .......................... 7
1.2 Ο ρόλος του μέντορα.......................................................................... 10
1.2.1. Ο μέντορας ως εκπαιδευτικός σύντροφος (partner) και καθοδηγητής (instructor)
............................................................................................................... 11
1.2.2 Ο μέντορας ως φορέας καινοτομιών .......................................... 11
1.2.3 Ο μέντορας ως φορέας συνεργασίας ........................................ 12
1.3 Η μεντορική σχέση.............................................................................. 13
1.4 Είδη της μεντορικής σχέσης............................................................... 15
1.5 Εμπόδια στη μεντορική σχέση ........................................................... 16
1.6 Οφέλη της μεντορικής σχέσης .......................................................... 18
1.6.1 Τα οφέλη για τον μέντορα από το θεσμό του μέντορα .............. 23
1.6.2 Τα οφέλη για τη σχολική μονάδα και το εκπαιδευτικό σύστημα από το θεσμό του
μέντορα .................................................................................................. 24
1.7 Παράγοντες που συμβάλλουν στην επιτυχή μεντορική σχέση ........ 27
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2. ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΟΥ ΜΕΝΤΟΡΑ 28
2.1 Χαρακτηριστικά του μέντορα.............................................................. 29
2.2 Κριτήρια επιλογής του μέντορα.......................................................... 32
2.3 Τα στάδια της μεντορικής σχέσης...................................................... 37
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3. Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΩΣ ΜΕΝΤΟΡΑ41
3.1. Ο ρόλος του διευθυντή της σχολικής μονάδας στην Ελλάδα ως μέντορα σύμφωνα με
το νομοθετικό πλαίσιο............................................................................... 41
3.2. Παράγοντες που αναδεικνύουν το διευθυντή ως μέντορα .............. 42
3.2.1 Επικοινωνία................................................................................. 44
3.2.2 Κλίμα ............................................................................................ 48
3.2.3 Κουλτούρα.................................................................................... 49
3.2.4 Υποστήριξη νεοεισερχόμενων εκπαιδευτικών ........................... 52
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ...................................... 60
4.1 Η ποσοτική έρευνα ............................................................................. 60
4.2 Το ερωτηματολόγιο της έρευνας........................................................ 61
4.3 Ηθικές κατευθυντήριες γραμμές στην έρευνα ................................... 63
3